|
|
|
Ondernemingsplan |
|
| |
Het ondernemingsplan van uw organisatie
beschrijft hoe u uw strategische doelen
wilt bereiken. In dit plan wordt het fundament voor en de
route naar de (nabije) toekomst vastgelegd. Belangrijke
invalshoeken daarbij zijn: Hoe ziet mijn interne en externe
omgeving er eigenlijk uit; wat zijn mijn kernwaarden, waar zit
mijn kracht of wat wil ik zijn. Ofwel keuzes maken en focus
aanbrengen! De kwaliteit van uw ondernemingsplan is mede van
invloed op het succes van uw organisatie. Reden om zorgvuldig,
kritisch en resultaatgericht uw ondernemingsplan op te stellen.
Heeft u hulp nodig bij het opstellen of aanscherpen van uw
ondernemingsplan? Of wilt u een 'second opinion' op uw
financiële paragraaf of commerciële strategie?
Wij bieden u graag de gewenste ondersteuning.
Wij helpen u de juiste strategie te bepalen waarbij het
ondernemingsplan de best strategische aansluiting biedt met het
doel van dit plan. Ook kunnen wij u
verder op weg helpen bij de implementatie
van het plan.
|
|
| |
SWOT-Analyse |
|
| |
Organisaties kunnen alleen succesvol zijn wanneer zij voor zichzelf duidelijk hebben wat hun sterktes en zwaktes zijn. En uiteraard is het belangrijk dat zij zich bewust zijn van de kansen en bedreigingen. Waarom is het belangrijk om bij al deze zaken een helder beeld te hebben? Deze sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen bepalen namelijk samen, welke positioneringsopties voor een organisatie haalbaar zijn.
MindWork Marketing en Sales Support kunt u inschakelen voor een
gedegen SWOT-analyse. De aanpak bestaat uit twee heldere en
overzichtelijke stappen. De eerste stap is een analyse van de
actuele situatie. In deze fase worden alle relevante onderzoeken,
rapporten en informatie verzameld en bestudeerd. De tweede stap
bestaat uit een workshop. Tijdens deze workshop wordt, mede op
basis van alle input, een SWOT-analyse gemaakt. Bij deze analyse
kiezen we uiteindelijk de vier belangrijkste punten per aspect.
Ook de sterktes en zwaktes worden in relatie
gebracht met de kansen en bedreigingen. Zo ontstaat er een
helder en scherp beeld van waar de organisatie vandaag de dag
staat en wat de belangrijkste issues zijn.
|
|
| |
Marketingplan |
|
| |
Een marketingplan vormt de verbinding tussen denken en doen. Een plan dat betrekking heeft op alle aspecten van de organisatie. We noemen het ook wel 'de organisatie van de verkoop'.
Marketingplanning is:
* het gestructureerde proces achter het
onderzoeken en analyseren van de marktsituatie,
* het ontwikkelen en vastleggen van de
marketingdoelstellingen, -strategieën en -programma’s en het
* implementeren, beoordelen en beheren
van de voor het behalen van die doelen uit te voeren
activiteiten
Een goed marketingplan geeft antwoord op drie vragen die voor
elke organisatie van levensbelang zijn:
√ Waar staan we?
√ Waar willen we heen?
√ Hoe komen we daar?
Op het oog eenvoudige vragen, die echter voor een organisatie
vaak moeilijk te beantwoorden zijn. Een goed marketingplan geeft
helder en overtuigend antwoord op deze drie vragen. Antwoorden
die gebaseerd zijn op onderzoek, op inzichten en op feiten.
De volgende stappen vind u terug in elk
marketingplan:
√ De interne en externe omgeving analyseren. De SWOT-analyse en
confrontatiematrix zijn hierbij bijzonder bruikbare hulpmiddelen.
√ Markten analyseren en vaststellen wat het huidige business
domein is van het bedrijf, het merk en/of het product.
√ Klanten en potentiële klanten analyseren. Kwantitatief, maar
vooral ook kwalitatief.
Marktonderzoek is een uitstekend middel hiervoor.
√ Segmenteren en positioneren.
Hierbij is het van belang om scherpe en eenduidige keuzes te
maken.
√ Welke marketingstrategische opties zijn er en voor welke
optie kiezen we? Als we kiezen voor een groeistrategie, kiezen
we dan voor marktpenetratie, marktontwikkeling,
productontwikkeling of diversificatie? Hoe gaan we om met het ‘waardengestuurde
tijdperk’ waarin we leven (zie Marketing 3.0 van Philip Kotler)?
√ Doelstelling(en) en doelgroepen(en) vaststellen, ook
kwantitatief.
√ Ontwikkelen van de marketingstrategie. De centrale vraag hier
is: hoe gaan we de positionering tot leven brengen met de vijf
P’s, zodanig dat de doelstellingen gerealiseerd worden?
√ Activiteitenplan vaststellen.
√ Planning en budgettering vastleggen.
√ Implementatie en vervolgens meting en evaluatie van de
resultaten.
MindWork Marketing en Sales Support kan voor uw organisatie
het (onderdeel van het marketingplan opstellen of uw organisatie
begeleiden bij het opstellen ervan.
|
|
| |
Communicatieplan |
|
| |
Communicatie die consumenten aantrekt en in beweging zet. Dat
begint met een gedegen communicatieplan. Een
plan dat inspireert om alles uit het merk te halen.
Een communicatieplan is de basis voor
alle communicatie van een merk. Een plan met duidelijke
uitgangspunten voor alle boodschappen, zowel in- als extern. Een
plan dat richting geeft en tegelijkertijd ruimte biedt om
effectief te communiceren. Het moet alle ingrediënten bevatten
voor alle betrokkenen om er mee aan de
slag te kunnen gaan. Een communicatieplan moet in het verlengde
liggen van het businessplan en het marketingplan.
Onderwerpen die in elk communicatieplan
terugkeren:
√ Communicatie verleden en heden.
√ Visie, missie en positionering vormen
het vertrekpunt voor toekomstige communicatie. Belangrijk is om
in het verlengde hiervan de merkwaarden te formuleren.
√ Doelgroep(en). Zowel kwantitatief als
kwalitatief geduid.
√ Doelstelling(en). Op drie niveaus.
Kennis, houding en gedrag.
√ Wat moet de doelgroep weten, voelen en
doen?
√ Boodschap. Wat gaan we communiceren?
Wat wordt het communicatiethema? Welke richtlijnen hanteren we
als het gaat om toon en vorm?
√ Communicatiemiddelenplan. Welke
middelen gaan we inzetten om de boodschap bij de doelgroep te
krijgen? Hier dient nadrukkelijk rekening gehouden te worden met
het veranderende ‘landschap’. Interactiviteit wordt meer en meer
'the name of the game’.
√ Planning is
essentieel. In welke volgorde gaan we de middelen inzetten? Hoe
gaan we de boodschap opbouwen?
√ Budgettering. Wat gaan we totaal
investeren en hoe is dat opgebouwd?
√ Organisatie en accountability. Wie
doet wat? Wat doen we zelf, wat besteden we uit? Gaan we
accountability afspraken maken?
√ Implementatie en vervolgens meting en
evaluatie van de resultaten.
Het belang van communicatie wordt steeds groter en de
communicatiemogelijkheden nemen toe. Het vakgebied communicatie
verandert daardoor niet alleen sterk, maar ook snel. Nieuwe
formats verdringen de traditionele middelen. Effectieve
communicatie tot stand brengen is geen eenvoudige zaak. Onze
ervaring en creativiteit kan daar bij helpen
|
|
| |
Salesplan en
Salesbegeleiding |
|
| |
In het salesplan leggen we meer in detail vast
hoe de verkoopafdeling de verkoopplannen uit het marketingplan
gaat uitvoeren.
Om de effectiviteit en resultaten van uw
verkooporganisatie te verbeteren, is inzicht in uw
verkoopstrategieën en organisatieontwikkeling essentieel.
* Wij helpen u de juiste (klant)strategie
te bepalen en een keuze te maken voor commerciële
businessplannen die aansluiten op uw bedrijf en marktomgeving.
* Wij verbeteren de verkoopprestaties in
uw organisatie door het analyseren van uw huidige verkoopmethode,
salesprocessen en commerciële medewerkers. Hieruit komt naar
voren waar u zaken anders en beter aan kunt pakken. Ons
objectieve en onafhankelijke oordeel geeft een duidelijk inzicht. |
|
| |
|
|
|